Australian Day - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu Australian Day - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu

Australian Day

Door: Beau

Blijf op de hoogte en volg Beau

30 Januari 2013 | Australië, Broke

Donderdag 24januari
Owjee ik ben alweer vergeten wat ik heb gedaan. Think! Think! Owwja! Marian en Phill gingen naar Singleton om boodschappen te doen voor het etentje dat we die avond zouden houden ter ere van de verjaardag van Phill. Marian en ik waren het al eerder over eens dat de 'back cave', het huisje van Shelly, wel een grote schoonmaak kon gebruiken en omdat Shelly naar de winkel ging had ik het rijk voor me alleen om eens flink los te gaan. En dat was echt, maar dan ook echt, heel erg, super erg nodig!! You woudn't believe how much stuff she have! En alles zit onder een dikke laag stof. Ik denk dat ze over de jaren zoveel heeft verzameld dat ze niet meer weet waar ze moet beginnen met opruimen. Ik ga haar daar eens flink mee helpen. Vanochtend heb ik een goede start gemaakt maar ik heb nog een lange weg te gaan. Tussendoor heb ik het main house even gestofzuigd en beetje opgeruimd en toen weer terug gegaan naar de back cave. Rond lunchtijd stond Anders opeens voor de deur. Hij was samen met Andrew, de zoon van Marian, meegereden vanaf Sydney airport. Erg leuk dat hij weer zo snel terug is. We hebben met zijn allen gelunched en de verhalen gehoord over zijn verkorte trip. 'S Middags heb ik als toetje voor het diner super f*cking lekkere Apple crumble gemaakt! Voor het diner hadden we als entree in knoflook gebakken garnalen met brood, maincourse was varken van de barbi met heerlijke groente uit de oven en klap op de vuurpijl mijn erg in de smaak vallende Apple crumble met roomijs en slagroom!! Jumm!! Mijn recept krijgt een ere plekje in het wwooffer kook boek. We hebben de hele avond buiten gezeten onder een fantastische sterrenhemel. Het was nog heerlijk buiten, helemaal niet koud, heel aangenaam. Na het eten zijn Anders en ik nog een wandelingetje gaan maken met de volle maan en de sterrenhemel hoog boven ons. Zo konden we ons eten een beetje laten zakken.

Vrijdag 25 januari
Marian had gezegd dat we lekker uit konden slapen maar om 7 uur was ik al wakker en na uit het raam te hebben gekeken was ik niet meer in staat om in mijn bed te blijven liggen. Het was een schitterende zonnige ochtend met dauw nog vers op het groene gras. Met een kop thee ben ik samen met Marian buiten gaan zitten, genieten van de mooie ochtend. Helaas was het nog een zooitje van het etentje van de vorige avond dus dat hebben we eerst opgeruimd. Na alles weer spik en span te hebben kwam Anders eindelijk uit zijn bed en hebben we samen ontbeten. Onder het eten hebben we een plan gemaakt voor het weekend. Anders en ik besloten om smiddags naar Richard, de ex man van Marian in sydney te gaan. Zaterdag is het Australian Day dus dan zijn er allemaal festiviteiten in Sydney dus dan wilden we wel meemaken natuurlijk. Vanochtend hadden we samen de taak om het huis Roviana schoon te maken dus daar zijn we de hele ochtend mee zoet geweest. Na even de hangmatten in de tuin uitgeprobeerd te hebben besloten we dat het wel lunchtijd was. Na de lunch ben ik samen met Andrew meegereden naar Sydney. Hij had zijn motor mee dus Anders reed op de motor achter ons aan. Toen we nog thuis waren ging Anders alvast tanken bij de Broke shop. Ik stond buiten en kon de motor de hele weg naar de shop horen vanwege de bergen die het geluid heel goed weerkaatsten. Ik heb de hele twee uur durende rit uitgebreid met Andrew lopen kletsen wat erg interessante informatie opleverde. Toen we bij zijn huis in Sydney aankwamen was vertelde Anders dat hij in een bocht wel 280 km per uur haalde!! Niet normaal hard als je het mij vraagt!! Na zijn appartement en zijn hoogzwangere vrouw te hebben gezien bracht hij ons naar zijn vader toe waar we die avond zouden slapen. Er was op dat moment nog niemand thuis dus konden we even rustig een kopje koffie drinken. Het appartement van Richard is klein maar fijn en hij had op dat moment een Deens stel te gast dat bij hem verblijft tot ze een appartement hebben gevonden. Toen iedereen was gearriveerd gingen we met zijn allen bbq'en. Het gezelschap bestond uit mijzelf, Anders, Richard, Kenny, Ida en Luna. Kenny en Ida zijn het Deense stel en Luna is een Deens meisje dat ze in Sydney hebben ontmoet. Na het eten hebben we ons allemaal netjes opgetut omdat we naar een voorstelling gingen in het Opera House!! Het was een fantastische voorstelling die bestond uit cabaret en acrobatische acts. Het was den beetje een soort Las Vegas show met sexappael. Ik heb in ieder geval erg gelachen dus het was zeker een goede show. De show begon om 10 uur savonds en daarna hebbend we nog met zijn alleen een drankje gedronken. We konden om 12 uur nog buiten zitten zonder dat het koud was. De lichtjes van de stad zijn echt verbazingwekkend mooi! Sydney veranderd snachts in een soort magische stad met de skyline verlicht met duizenden lichtjes en de harbour bridge en opera house als eyeketcher.!Het parkeertarief van de parkeergarage onder het opera house was trouwens te absurd voor woorden. We betaalden 35 dollar voor een avond parkeren per auto! Maar we hebben een erg mooie avond gehad! We gingen om twee uur pas slapen en we hadden afgesproken om 7:30 alweer op pad te gaan maar dat liep anders.

Zaterdag 26 januari
Ik was al wat eerder wakker geworden om rustig aan te kunnen douchen. De anderen waren ook netjes op tijd klaar om te gaan maar de minuten tikten voorbij en er was nog steeds geen teken van leven vanuit de slaapkamer van Richard en Angela. Bijna een uur later dan gepland gingen we op pad naar de vismarkt om wat lekkere dingen te kopen voor het ontbijt wat we in Dee Why zouden hebben. Helaas verliep dat anders dan gedacht. Na de inkopen te hebben gedaan zijn we naar Dee Why beach gereden wat ons een half uur koste. Daar aangekomen bleek dat we eigenlijk helemaal geen tijd hadden om rustig te ontbijten want Angela en Richard hadden on 10:30 afgesproken bij de boot en het was op dat moment al 10:15. Ik was compleet chagerijnig omdat we dat hele eind hadden gereden voor niets en ik er juist zo naar uitkeek om lekker op het strand te ontbijten. Na wat chagerijnige blikken naar iedereen te hebben geworpen kropen we weer gezellig met zijn allen in de auto om vervolgens weer 30 minuten naar de boot te rijden. Onderweg moest Anders opeens een noodstop maken omdat Richard, die voor ons reedt, opeens stil stond. We reden tegen hem aan en het leek op het eerste gezicht heel erg maar toen we bij de botenclub naar de schade keken bleek het alleen wat verf te zijn dat was afgegeven. Dat was een hele opluchting. In de auto met Kenny en Anders hoorde ik al dat het een vrij kleine boot was en met zijn achten op een kleine boot leek mij niet zo'n aantrekkelijk idee. Dus toen we bij de boot aankwamen kwam ik al snel tot het besluit dat ik me niet aan dit avontuur ging wagen. Na mijn eerst slechte zeil ervaring was ik er vrij zeker van dat met dit kleine bootje en de vrij ruige zee het geen goede afloop zou hebben. Gelukkig zag Anders het ook niet echt zitten dus zijn we samen aan land gebleven. We hebben eerst een lekker kopje koffie gedronken bij de botenclub. Dit bleek trouwens de duurste club te zijn in Sydney en dat was wel te merken aan de mensen en aan de kleding die ze droegen. Na ons kopje koffie zijn we een stuk gaan lopen en we kwamen uit bij een soort concert wat onder de Harbour Bridge werd gehouden. Met een fantastisch uitzicht over de skyline van Sydney met het opera house als 'centre piece' hebben we naar de muziek geluisterd. Het was mooie folk muziek en een Ierse band met doedelzakken. Alle melodieën werden weerkaatst door de brug wat een heel mooi effect gaf. Toen we honger kregen zijn we bij een leuk tentje een broodje gaan eten. Na een chocolaatje te hebben geproefd bij het winkeltje er naast zijn we naar de botenclub terug gegaan. Het bleek verrassend dichtbij te zijn dus hadden we nog genoeg tijd over om lekker te luieren in de zon en te genieten van het fantastische uitzicht over het water. We zagen de boot de haven binnen varen en na de boot te hebben uitgeladen gingen we weer op huis aan. We waren allemaal best wel moe maar toen we thuis kwamen gingen Richard en Angela alweer op weg maar het strand. Wij waren blij dat we even konden relaxen na al dat gerace in de auto. Om 6:30 gingen we alweer op weg naar een salsa cursus die zou worden georganiseerd op Bronte Beach. Na weer een half uur in de auto kwamen aan bij in Bronte waar een erg grote hoeveelheid politie aanwezig was. We konden er biet achter komen waarom er zoveel politie was maar waar we wel al snel achter kwamen is dat er nergens een spoor van het salsa dansen te bekennen was. De tweede flinke domper van de dag wat ons weer een flinke auto rit koste. Nu moesten we weer helemaal terug rijden naar Darling Harbour waar we die avond naar vuurwerk zouden gaan kijken. Het was al erg druk toen we aankwamen. Er was op dat moment een botenshow aan de gang. Een mannenstem klonk mysterieus door de speakers en vertelde de historie van de drie zeilschepen die tegelijkertijd door de haven voeren. Om 20:40 begon het vuurwerk. Ik heb van mij hele leven nog nooit zulk mooi vuurwerk gezien! Het was een fantastische combinatie met muziek, lichtshow en vuurwerk. De vuurwerk danste op het ritme van de muziek wat natuurlijk een geweldige effect geeft. Met op de achtergrond de hoge kantoorgebouwen met hun lichtjes was het echt een spectaculair gebeuren. Na het vuurwerk gingen we nog een hapje eten. Samen met Angela, Richard en Anders hebben we een hele berg met taco's gedeeld wat erg in de smaak viel. We waren deze keer redelijk op tijd thuis, 12 uur, en konden dus fijn op onze riante bank kruipen en onze oogjes sluiten.

Zondag 27 september
Ook vandaag werd ik weer vroeger wakker dan de anderen zodat ik heerlijk rustig kon douchen en een kopje thee kon zetten. Het kwam vanochtend met bakken uit de hemel. Na een prima ontbijt zijn we om 9 uur vertrokken om samen met de hele bubs naar terug naar de boerderij van Marian te gaan. Na een twee uur durende rit waren Anders en ik weer thuis! Het is zo fijn die rust om je heen, de stad is zo druk in vergelijking met het platteland. Al die indrukken die je krijgt en al de reclame die je op je afgevuurd krijgt, geef mij maar de boerderij! Na een uitgebreide lunch met 10 personen is Richard samen met de Deense wat wij gaarden gaan bezoeken. Ik was het gerace wel zat dus heb ik samen met Marian en Anders wat klusjes in en om het huis gedaan en het eten voorbereid. Ik was moe die avond! Zoo! Ik kon gelukkig in een echt bed slapen en dat heb ik gemerkt ook. Een erg goede nacht slaap!

Maandag 28 januari
Anders en ik sliepen in een het huis Tara en de rest in Corinya en na een goede nacht slaap zijn we in Corinya het ontbijt voor iedereen klaar gaan maken. Dat is nog best wel veel werk als je voor 10 man de tafel moet dekken. Er zou vandaag eigenlijk een mark zijn in het dichtstbijzijnde dorp maar helaas regende het al de hele ochtend dus de markt was gecanceld. Na het ontbijt zouden de Denen en Richard en Angela weer op huis gaan en keerde de rust weer voor even terug in het huis. We hebben er dan ook erg van genoten. Eerst hebben Anders en ik een potje pool gespeeld waarna er toch wat werk moest gebeuren. Met muziek op hebben we heel relaxed een hoop balsamic vinegars gebotteld en ook nog twee dozijn flessen olijf olie. Daarna was het weer lunchtijd. Na erg rustig te hebben gelunched ben ik begonnen aan het reorganiseren van de etiketten voor de producten. Dat was hard nodig en zulke klusjes zijn wel aan mij besteedt. De hele middag heb ik chutneys, relishes, jams en butters bij elkaar lopen zoeken en netjes in verschillende mapjes gestopt. 'S avonds hadden we voor de verandering eens een bord op je schoot avond en hebben we heeeel relaxed gegeten. Anders en ik zijn daarna nog lekker op de bank geploft om tv te kijken. Weer een goede nacht slaap maar werd om 6:30 wakker.

Dinsdag 28 januari
Ik kon niet meer slapen en had eigenlijk het plan om een ochtendwandeling te gaan maken maar het regende dus veranderde ik mijn plan en werd het een ochtend opruim sessie in het huisje van Shelly. Ze was op dat moment niet thuis en het huisje ligt naast Tara dus is makkelijk te bereiken. Weer een hoop zooi de deur uit gegooid. Na een uur kon ik wel een ontbijtje gebruiken dus samen met Anders, die inmiddels ook wakker was, ontbeten. Toen zijn we naar het Corinya toegelopen en kregen we de taak om de geiten bij het winkeltje in Broke te melken en de waterhoogte van de vijver bij een andere olijfboomgaard te checken. Het heeft hier de laatste twee dagen heel erg geregend waardoor onder andere de rivier zo hoog is dat je niet meer over de brug naar het volgende dorp kan rijden met de auto. We gingen eerst het waterpeil checken. Toen we aan kwamen rijden zag ik een stuk of 20 kangoeroes weg rennen. Super gaaf! Toen we met de auto weer van het land wilden afrijden kwamen we in de modder vast te zitten met de 4WD. Gelukkig stond Andrews tractor op het erf dus probeerden wij de auto uit de modder te trekken maar helaas brak het eerste touw en ook het tweede waarmee we het probeerde. Na een paar pogingen zijn we naar de buren gelopen maar die hadden niets om mee te trekken dus heeft de buurman ons terug naar huis gereden zodat Anders een stevig touw kon halen. Hij ving samen met de buurman terug en ik bleef op het erf om foto's proberen te versturen voor Andrew. Helaas verliep dat niet helemaal gesmeerd. Het wilde maar niet lukken om de e-mails in de 'verstuurde mail' map te krijgen. Op een gegeven moment heb ik het maar opgegeven en ben ik naar de schuur terug gegaan. net toen ik wilde beginnen aan het heb bottelene van het eerste flesje kwam marian binnen om te vragen of de fotos waren verstuurd. omdat ik dat natuurlijk niet wist gingen we weer met zijn alleen naar roviana toe, het huis dat als enige wifi internet heeft. na een half uur alle mogelijke manieren te hebben geprobeerd om de foto's te versturen begon het erg op mijn zenuween te werken en ben ik maar weer terug gegaan en ben ik gaan lunchen in Corinya. Iedereen was op dat moment weg dus ik kon heerlijk rustig in mijn eentje een broodje maken. Na mijn broodje heb ik het huis aan kant gemaakt en om 2:30 kwamen de drie Duitse Wwoofers aan op de boerderij. Ze hadden nog niet gelunched dus hebben we de tafel voor ze gedekt. Het zijn twee meisjes en een jongen van 19 jaar oud. Ze zijn erg verlegen en durven niet echt Engels te spreken wat het erg moeilijk maakt om goed met ze te communiceren. Toen Marian weer terug was zijn Anders en ik de twee geiten gaan melken bij de winkel in Broke omdat Shelly een paar dagen weg is. Het plan was om dat 's morgens al gedaan te hebben maar dat liep in de soep omdat de auto vast kwam te zitten. Na al onze kleine klusjes te hebben gedaan hebben we een heerlijke duik genomen in het meertje. Super verfrissend als je de hele dag van hot naar her hebt gerend. Die avond aten we in Tara met de wwoofers en ik en Anders. ik heb lekkere pannenkoekjes gemaakt voor ons allemaal. Anders en ik zijn na het eten met een roseetje bij de rivier gaan zitten. De rivier is heel erg omhoog gekomen door de grote hoeveelheid regen wat een heel gek idee is omdat hij op sommige plekken helemaal droog gevallen was. De Duitse Wwoofers hebben gelukkig de afwas gedaan dus toen het begon te schemeren en we terug liepen naar het huis konden we lekker op de bank neer ploffen.

Woensdag 30 januari 2012
De wekker ging om 7:00 zodat ik lekker rustig aan kon doen met opstaan want we hoefden pas 8:30 te beginnen. Na het ontbijt zijn we met zijn allen naar Corinya gelopen waar de Wwoofers de taak kregen om de tuin op orde te maken en wij gingen nadat we de vuilnis hadden weg gegooid, de boot op water hadden gechecked en de varkens een feestmaal te hebben gegeven de schuur in om een heleboel flessen te bottelen. Anders en ik werden geholpen door Sally die ook in de schuur moest zijn om verschillende oliën met een smaakje klaar te maken. We waren lekker aan de gang totdat de doppen van de flessen op waren en we niet meer verder konden. Toen moesten we verplicht een koffie pauze inlassen wat niet geheel ongelegen kwam. Na een goede kop koffie hebben we de bestek lade opnieuw ingeruimd omdat Marian een nieuwe bestekbak had aangeschaft. Toen was het alweer lunch tijd en zijn we met de Duitse Wwoofers terug naar Tara gelopen en hebben daar lekker gelunched. Na lunch moesten de Wwoofers weer in de tuin aan de gang en gingen Anders en ik de geiten melken. Na dat te hebben gedaan was er een toilet kapot in Roviana dat gemaakt moest worden. Bleek uiteindelijk alleen het kraantje te zijn dat iemand had dicht gedraaid. Ik ging daarna de caravan op het erg opruimen omdat deze een mooi schuurtje/ huisje had gekregen om in te staan. Anders had van twee giga boomstammen een heel cool trapje gemaakt naar de veranda. Na deze klusjes waren we nog niet klaar want nu moesten we een paar boomstammen verslepen naar D voortuin zodat ze gasten van de trouwerij van het weekend niet de tuin in konden tijden om te parkeren. Dat was echt een pokke klus omdat die boomstammen een ton wegen. Eindelijk vonden we het wel mooi geweest en hadden we een borrel verdiend. Na zo'n drukke dag is het zo fijn om op bank te relaxen en even helemaal niets te doen. Dat vonden er meer dus de woonkamer vulde zich al snel met de Wwoofers, Marian, de schoonmaakster en uiteindelijk ook Phill.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beau

Welkom op mijn blog! Hier hou ik iedereen die daar belasting voor heeft op de hoogte van mijn aankomende avonturen! Veel lees plezier!

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 176
Totaal aantal bezoekers 17510

Voorgaande reizen:

05 April 2013 - 05 Oktober 2013

Love all around the globe

08 Januari 2013 - 08 Januari 2013

Als WWOOFfer door Aussie

08 Oktober 2012 - 31 December 2012

Aupair in Australië

Landen bezocht: