Apple Crumble times three - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu Apple Crumble times three - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu

Apple Crumble times three

Door: Beau

Blijf op de hoogte en volg Beau

23 Februari 2013 | Australië, Broke

Donderdag 7 februari
We konden redelijk rustig aan doen vanochtend. In eerste instantie moesten we Alan ophalen van het vliegveld maar hij zou een taxi nemen naar het huis van Richard. Alan is een Belgische wwooffer die al drie keer eerder bij Marian verbleef. Anders ging smorgens de trailer bij Andrew ophalen omdat we een kast terug moesten nemen naar de boerderij. Ik ging ondertussen in het kleine winkelcentrum mijn sociale contacten bijwerken via het gratis wifi internet. Nadat Alan was aangekomen gingen we weer op weg naar huis. Onderweg zijn we bij een lokaal benzinestation gestopt voor lunch. We hebben daar een heerlijke sandwich en koffie gedronken.

Vrijdag 8 februari 2013
Sochtends hebben Alan en ik in de schuur flessen gebotteld. Na lunch moesten we alles voorbereiden voor de pizza avond die we organiseerden voor alle Wwoofers van Eden en Barbara. Dat was nog best wel veel werk en dat kwam mede doordat ik het toetje ging maken. Een Apple crumble voor 29 mensen is nogal een heel schilwerk. De avond was een succes want het was super gezellig en de pizza's waren geweldig! Ze hebben een eigen pizza oven en die werkt echt goed. We konden onze eigen bodem rollen en bekleden met van alles!! Het duurt nog geen twee minuten totdat de pizza klaar is. Daar staat tegenover dat de oven wel een uur of vier niet heeft om op te warmen.

Zaterdag 9 februari 2013
Om 10 uur ben ik met Shelly naar de winkel gegaan en heb haar daar de hele dag geholpen. Ze had een flinke kater van de pizza avond. Niet veel spectaculairs gedaan. Beetje schoon gemaakt en opgeruimd en natuurlijk zoveel mogelijk proberen te verkopen. Shelly had een dode rat in de vuilnisbak gegooid maar dat bleek niet zo'n goede actie te zijn want de hele tuin stonk naar dode rat. Jakkie!

Zondag 10 feb 2013
Begonnen met paardrijden op de boerderij van Eden om 8 uur smorgens. Ik dacht dat we met een grote groep gingen rijden maar het bleek alleen mij en Caroline te zijn. Uiteindelijk belande alleen ik op een paard omdat het paard van Caroline niet mee wilde werken. Het verging me niet echt goed af want het paard wilde niet echt luisteren. Dus ik denk dat het bij een eenmalige paardrij avontuur blijft. Daarna ben ik de hele dag in de winkel geweest om Shelly te helpen. Shelly had alweer een flinke kater. Die drinkt echt teveel net als haar moeder. Ik heb de geitjes weer gemolken en de hele dag allerlei klusjes gedaan en klanten geholpen. Het was echt te warm vandaag dus we waren niet heel productief. Die warmte eist echt zijn tol!
Richard en Angela waren op bezoek en er waren ook twee vrienden over van Melbourne. Savonds hadden we een groot di er met ongeveer 14 mensen. We hadden heerlijke lam, groente uit de oven en als toetje nog mijn heerlijke Apple crumble van de dag ervoor. Ik had blijkbaar veel te veel gemaakt. Het was een rustige avond met allemaal bekenden. Als kers op de taart kregen we ook nog ren goede storm met super veel lichtflitsen. De hemel was continu verlicht, erg gaaf.

Maandag 11 feb 2013
Vanochtend zijn Alan en ik in de schuur aan de gang gegaan. Flessen olie gevuld en Chilli feta en dille en knoflook feta gemaakt. Daarmee zijn we de hele ochtend zoet geweest. Toen zijn we gaan lunchen. Nou ben ik ( twee dagen later) toch vergeten wat we in de middag hebben gedaan. Oja.. na een lange discussie met Marian kom ik er achter dat ik het allemaal door elkaar heb gehaald. wat ik eerst bij dinsdagmiddag heb geschreven was eigenlijk vandaag. {knippen.plakken} Smiddags zijn Anders, Phillip en ik naar Singleton gegaan omdat ik nieuwe slippers en wat tops wilde kopen. Mijn slippers zijn helemaal plat gelopen en al mijn shirts hebben vlekken die er niet meer schijnen uit te gaan. Singleton is het dichtstbijzijnde stadje, 30 km verderop. Ik was er nog niet geweest maar dat bleek niet heel erg te zijn omdat het niet heel spectaculair bleek te zijn. Onderweg reden we langs de mijn. Een gigantisch gebied dat ze aan het afgraven zijn op zoek naar kool. Het is nogal confronterend om te zien omdat het in een schitterende omgeving ligt. Ik ben helemaal geslaagd in Singleton.
We hadden een left over avond. Alles in een quiche gegooid! :p

Dinsdag 12 feb 2013
Smorgens ben ik voor de verandering weer eens begonnen met het desuckering van de olijfbomen. Na twee uur met heerlijk harde muziek op was ik het zat dus ben ik wat potjes jam gaan labelen en daarna wat foto's gaan uploaden. Er was op dit moment niemand thuis omdat Marian, phill en Alan naar sydney waren en Anders en Phillip waren maaien op een andere boerderij. Na de lunch met Anders en Phillip gingen hun weer terug naar de boerderij van Nick en heb ik een Lemon meringue Pie gemaakt. Jumm!!

Woensdag 13 feb 2013
Opgestaan, spoedcursus tractorrijden gehad van Anders omdat hij graag wilt dat ik kan maaien met de tractor. Hij is de enige die dat kan op het moment en omdat Anders ook weer een keer terug gaat naar Denemarken het is handig als iemand anders het ook kan. Het is nog best wel lastig maar als hij het me de volgende keer nog een keer uitlegt kan ik het wel. 'S Ochtends en smiddags hebben we 'beetroot and Apple relish' en 'Apple and fennel chutney' gemaakt. Daarvoor moesten we 26 kilo peren in kleine stukjes snijden. Nogal wat werk maar met zijn vieren gaat het nog wel. Ik heb vandaag ook geleerd hoe ik labels voor de potjes kan printen dus elke dag kom ik een stukje dichter bij het overnemen van de boerderij, hihi! Vandaag kwam er ook een kleine verrassing via de post. Een boete voor het rijden op de busbaan in Sydney van het geweldige bedrag van $1450,-!! Ik zei nog tegen Anders dat het waarschijnlijk niet de bedoeling was om op de busbaan te rijden maar hij wilde niet echt luisteren.
Anders was op het moment dat we de brief opende niet thuis dus Alan, Marian en ik hebben ons de hele dag vermaakt met de gedachte aan de reactie van Anders.je kan wel zeggen dat hij vrij geschokt was toen hij de boete zag. We hopen het ongedaan te kunnen maken door te vragen of ze het door de vingers willen zien omdat Anders uit Denemarken komt! Hihi!

Donderdag 14 feb 2013
Valentijnsdag, en wat krijg ik als eerste in de ochtend... Een duw om me wakker te maken omdat mijn wekker al was gegaan. Heel fijn zo'n romantische jongen naast je in bed. Al kan ik het hem niet kwalijk nemen omdat hij het vrij zeker is vergeten. Ik trouwens ook ^^). Het is een schitterende frisse ochtend. De zon straalt als geen ander en geeft kleur aan de heuvels en boven de meertjes zweeft een mysterieuze waterdamp. Het voelt als een herfst ochtend voor Australische begrippen want ik kan nog steeds in mijn tshirt en korte broek rond lopen. Om 7:30 kom ik binnen lopen bij Marian waar Marian en Alan al druk aan het koken zijn voor de chutneys. De andere twee whooffers worden op dat moment door Anders naar Barbera gebracht om druiven te gaan plukken. Ik zag dat niet zo zitten om er geen geld tegenover stond. Nou vind ik druiven plukken niet erg om te doen maar er moet wel wat tegenover staan. Na een voor de verandering eens super gezond ontbijt met alleen maar fruit ga ik ook aan de slag in de keuken. Ik krijg de fantastische taak het roeren in de pear and fennel chutney. We hebben de keuken uitgebreid naar de veranda dus ik zit daar rustig op me gemak, met een kopje thee in de pan te roeren. Prima begin van de ochtend. Als de chutney klaar is scheppen we het in potjes en laten deze afkoelen. Dit doen we vervolgens de hele dag. Er moeten veel appels, bieten, uien, ananassen, venkels en peren worden gesneden want we maken vandaag de volgende chutneys; pear and fennel, beetroot and Apple, beetroot and chili, Bush tomato en pineapple and macademia. Gister waren ze ook al begonnen met de 'Bread and butter pickle'. Dat ingemaakte plakjes komkommer met ui, net als onze augurk. Om 11 uur moet Marian naar een meeting dus hebben Alan en ik de hele middag heel relaxed met zijn tweetjes gekookt. Omdat we wat macademia noten over hadden kon ik mezelf niet bedwingen om daarvan geen macademia cookies te maken. Dus tussendoor heb ik wat deeg in elkaar geklust. Ze waren lekker geworden maar ze kunnen nog veel beter. Gelukkig heb ik nog nootjes over dus genoeg voor een tweede poging en een ander recept. Kevin kwam vandaag ook nog langs om een fiets te brengen. Ik had de vorige dag aan Betty gevraagd of ik deze mocht lenen want ze doen er toch niks mee. Het is een hele chille racefiets waar ik prima lekker mijn energie op kwijt kan. Ik ben na het koken dan ook meteen op de fiets gesprongen met mijn helmpje op en heb heerlijk een uur lang de longen uit me lijf getrapt. Dat miste ik als enigste hier, een fiets en beweging. Ik kwam thuis met een rood hoofd en met een voldaan gevoel. Als avondeten hadden we left-overs. Helemaal prima als dat bestaat uit de raosted lam van gisteren, de quiche van eergisteren en een tosti met gebraden kip van dinsdag. Klinkt niet verkeerd hè!!? ;)
'S avonds heb ik weer eens geskyped met het thuisfront maar toen ik terug op de fiets wilde was het al donker. Ik proberen mijn ogen aan het donker te laten wennen want ik zag echt helemaal niets. Na een paar minuten gaf ik het op en eb ik Alan gevraagd of hij me een lift terug naar de schuur kon geven met de auto. Toch wel fijn zo'n auto, ook al praten we hier over 1 km.
Oja, omdat Anders vandaag de hele dag op een andere boerderij ging maaien hebben Marian en ik een lunchpakket voor hem gemaakt. En wat voor lunchpakket!!! Ik heb al mijn liefde in de sandwiches gestopt en Marian kwam met allemaal kleine verwennerijtjes aan; mueslireep, diet coke, chocolaatje, rozijntjes.. Hihi! Als kers op de taart hebben we er vanwege Valentijn ook nog een mooie rode roos bij gedaan. Ik had de smile van Anders wel willen zien toen hij de lunchbox opende, het kan niet anders dan een hele grote lach zijn geweest. :)
We kregen vandaag ook nog een andere leuke verrassing met de post. De dag na de overtreding van het rijden op de busbaan hebben we nog een keer dezelfde fout gemaakt dus je raadt het al... nog een bekeuring van 1450 dollar!!! Gekkenwerk!! Ik hoop echt dat het ons wordt kwijt gescholden!

Vrijdag 15 feb 2013
Het is een frisse ochtend. Ik loop richting Roviana om mijn fiets op te halen die ik gisteravond heb laten staan. Het is 8 uur 's ochtends maar heel de natuur lijkt al over hun ochtend humeur heen te zijn. Er is vandaag geen zon wat voor kippenvel zorgt op mijn blote armen en benen. Ze hebben regen voorspelt vandaag. Alan en ik doen een wedstrijdje wie het eerst bij Corinya is, ik op de fiets en hij in de auto. Ik verlies natuurlijk dik maar ben nog altijd gezonder bezig dan Alan. Na een vers fruit ontbijtje begin ik met het labelen van de potjes die we gisteren hebben gevuld. Alan start met het opwarmen van de Bush tomato chutney en het maken van twee batches van beetroot and Apple chutney. Zo zijn we de hele ochtend lekker bezig met een goede muziek op de achtergrond. Na lunch heb ik eerst potjes gestickerd met keiharde muziek op want iedereen was weg uit het huis. Toen Anders binnen kwam zijn we gesellig samen uien gaan pellen. Een 'coffee production line' zoals Anders het noemde. Uien pellen onder het genot van een kop koffie. Wie kan dat nog werk noemen. Marian belde en die was niet blij toen Anders zei dat Phill de registratie van de auto niet had geregeld. Ze kwam meteen in actie en Anders en ik zijn meteen naar de shop gereden om Marian op te halen zodat zij en Anders naar Singleton konden rijden om het nog voor het weekend te regelen. Ik moest de shop voor twee uurtjes overnemen.

Zaterdag 16 feb 2013
Vandaag moest ik vroeg op omdat Marian en ik op een lokale markt gingen staan met onze producten. Om 7:15 gingen we op pad. Ik moest auto rijden omdat Matisn geen rijbewijs heeft. De markt bij de wijngaard Sobels en is ongeveer 30 minuten rijden. We gingen eerst onze stal opzetten. We hadden onze eigen tent en tafels meegenomen. Op de markt stonden ongeveer 20 kraampjes, allemaal met producten gemaakt in de Hunter Vally! Wij waren één van de weinige met voedsel, er was een ander kraampje met hot chili en eentje met jams. De hele dag was het een komen en gaan van mensen waardoor we de hele dag wel bezig waren. Er was een concert die avond heel dichtbij dus er waren meer bezoekers dan normaal. Marian heeft me goed laten zien hoe het in zijn werk gaat en volgende week zaterdag moet ik de markt dan in mijn eentje doen. Een hele verantwoordelijkheid na één keer eerder de markt te hebben gedaan. Ik vond het erg leuk om te doen en alle mensen te overtuigen om wat te kopen. Iedereen was heel aardig en niemand gaf je een boze blik omdat je ze probeerde te overtuigen. Ik denk dat iedereen die langs liep wel iets heeft geproefd en uiteindelijk wat heeft gekocht dus we hadden een super goede omzet aan het eind. De markt eindigde om vier uur. Na alles te hebben ingepakt moesten we nog even langs de shop omdat er een busje met mensen langs zou komen. Na dat te hebben gehad waren Marian en ik helemaal gesloopt en zijn we op het terras gaan zitten met een glas bubbels. Top dag!

Zondag 17 feb 2013
Na een rustige zondagmorgen zonder wekker en een relaxed ontbijtje heb ik Alan geholpen in de keuken. Na lunch heb ik twee heerlijke appeltaartjes gemaakt omdat we die avond waren uitgenodigd bij Barbara en Jeff voor een wwoofer avond. Om half 4 gingen ik, Alan, Anders en Annemarie op weg naar Barbara. Marien, een Nederlandse wwoofer, had een hele berg pannenkoeken gemaakt voor het avondeten. Hij gaat woensdag weer verder reizen dus het was ook een soort afscheidsfeestje voor hem. We hebben heerlijk in de zon gezeten met een drankje en gezellig gekletst. De Wwoofers van Eden zouden ook een toetje maken maar ze kwamen aanzetten met een gekochte chocolade taart. Wat was ik, en de rest denk ik ook, blij met mijn Hollandse appeltaart. Ik had een beetje teveel gedronken deze avond dus ik eindigde languit in ons bed waardoor Anders me naar mijn plek moest duwen.

Maandag 18 feb 2013
Met een kleine hangover stond ik die ochtend weer in de keuken appels, uien en bananen te snijden. We hebben de hele dag in de keuken gestaan. Bush tomato chutney, Banana and date chutney en caramelised soy sauce stonden vandaag op het programma. Om vijf uur waren we eindelijk klaar met koken en konden we aan het avondeten beginnen! It never ends!! We hadden heerlijke chicken schnitzel, mash en gekookte groenten als diner. Deze avond maa eens vroeg naar bed gegaan voor een goede nacht slaap.

Dinsdag 19 feb 2013
Het is 7 uur en de wekker gaat. Met wat moeite slagen Anders en ik erin om uit bed te komen. Er is een vegadering/ workshop vandaag op de boerderij over de kool en gas exploitatie in de omgeving. Iedereen is er fel tegen dus ze willen gaan protesteren. Vandaag krijgen ze alles te horen over hoe je een goed protest kan voeren en wat je allemaal kan doen binnen de grenzen van de wet. Marian had me gevraagd om een appeltaart te maken voor de deelnemers. Het zijn er twee geworden; eentje voor de deelnemers en eentje voor vanavond. Er moesten ook veel voorbereidingen worden getroffen voor de lunch voor de workshop. Toen ze eenmaal waren begonnen hadden we allemaal even de tijd om rustig te chillen en omdat het zo warm was hebben we een lekkere duik in het meertje genomen.

  • 23 Februari 2013 - 22:43

    Opa En Oma Hebels:

    Als we zo lezen kan je zo aan de slag als kokkin of bij een banketbakker.
    Het klinkt allemaal erg lekker,als ik daar zou zijn zou ik denk ik wel 10 kg aankomen.
    Maar goed dat je lekker kunt fietsen en zwemmen
    Een groet uit het koude Holland van ons
    Dag!!xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beau

Welkom op mijn blog! Hier hou ik iedereen die daar belasting voor heeft op de hoogte van mijn aankomende avonturen! Veel lees plezier!

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 286
Totaal aantal bezoekers 17487

Voorgaande reizen:

05 April 2013 - 05 Oktober 2013

Love all around the globe

08 Januari 2013 - 08 Januari 2013

Als WWOOFfer door Aussie

08 Oktober 2012 - 31 December 2012

Aupair in Australië

Landen bezocht: