Voor alles een eerste keer! - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu Voor alles een eerste keer! - Reisverslag uit Broke, Australië van Beau Challa - WaarBenJij.nu

Voor alles een eerste keer!

Door: Beau

Blijf op de hoogte en volg Beau

15 Januari 2013 | Australië, Broke

Er is alweer een week voorbij sinds ik hier ben gearriveerd. Een super leuke week, maar toch ook wel een beetje vreemd. Je komt opeens iemand anders leven inlopen terwijl de eigenaren weg zijn en we bijna hun bedrijf draaiende moeten houden. Dat klinkt wel wat drastisch maar de week is helemaal prima verlopen en we zijn geen rare dingen tegen het lijf gelopen.
Donderdag hebben we in de ochtend wat werk op het veld gedaan en eindelijk is dat gedeelte van olijfboomgaard af. Nu moeten we nog een ander groot gedeelte dat bijna net zo groot is dus daar zijn we ook wel even zoet mee. Het was vandaag een erg warme dag dus 's middags konden we niet op het veld werken maar we moesten vandaag ook van huis switchen. Al onze eigen spullen moesten worden ingepakt, de bedden verschoont en opgemaakt en alles een beetje aan kant maken. Vrijdag zou het huis dan grondig door iemand worden schoongemaakt. Het bleek toch wel wat meer werk dan verwacht.
De volgende dag, vrijdag, was het de verjaardag van Anders! Sally, een goede vriend van Marian, kwam smorgens vroeg wat boodschapjes brengen en als verrassing had ze een super vrolijke verjaardagtaart mee gebracht! Dus Anders mocht de kaarsjes uitblazen! Daarna zijn we weer begonnen met wat veldwerk. Vandaag hebben we eindelijk de ene helft van de boomgaard af gekregen. We waren iets eerder klaar met dat gedeelte dus hebben we als snack een heerlijk stuk chocoladetaart gegeten. Als je zo Bezig bent de hele tijd krijg je best wel snel honger. Met het werk dat ik moet doen moet je bij elke boom onder de takken bukken en op je hurken de takken aan de onderkant van de boom weghakken. Daarna moet je weer onder de boom vandaan kruipen. Dat dan keer 100 keer op een ochtend ofzo maakt het een goede work-out. Na taart en koffie heb ik nog een begin gemaakt met het andere veld maar het werd al snel te warm. Anders was met de tractor aan het maaien maar die kon de hitte ook niet aan dus die moest ook verplicht stoppen. Volgens mij hebben we 's middags vrij weinig gedaan omdat het zo warm was. Als Sally geen taart mee had genomen had ik waarschijnlijk wel een taart gemaakt maar dat was dus nu niet meer nodig. Ik heb nog een begin proberen te maken in een boek alleen Anders leidde me de hele af omdat hij boeken lezen maar saai vind. Aan het eind van de middag zijn we even wezen buurten bij Shelly en Patrick om te vragen wat ze met eten zouden doen. Toen ze erachter kwamen dat Anders jarig was kwamen ze op het briljante idee om taart te gaan eten bij de rivier als vervroegt toetje. Dus met een biertje en taart in onze hand, bikini's aan gingen we naar de rivier wat ongeveer 5 minuten lopen is. Ik was er nog niet geweest maar het is er schitterend. Het lijkt op een strandje maar met aan de andere kant van het water een rotswand. Na eerst een frisse duik te hebben genomen aten we onze taart op al zittend in het water. Patrick was op de rots geklommen om een licht uit te doen. Anders had het stuk voor Patrick op een kleine kajak gezet en die dreef dus nu in het water terwijl Patrick van de rots in het water ging springen. Met een mooie duik belande Patrick in het water en gelukkig zonder al te veel golfslag want het stuk taart bleef netjes op zijn plekje liggen. Heb ook nog geprobeerd om al staand op de kajak te paddelen en het lukte gelukkig. Patrick gooide het bord van de cake in het water en deze kwam onverwacht weer omhoog gefloept. We vonden het allemaal een grappig fenomeen. Toen bedacht Anders om hem te gooien naar Patrick en tot onze verrassing bleek dit een geweldig spel te zijn omdat je het als een soort boomerang in het water gooit en het bord dan weer terug uit het water floept. Hier zijn ze denk ik wel een uur zoet mee geweest. Shelly en ik waren Alvast vooruit gelopen langs een andere mooie plek wAar een tipi en leuke banken staan waar je hele leuke feestjes kan organiseren. Om weer terug te komen bij het huis moesten we door het veld van de varkens. Ze hebben daar zo'n groot varken dat je erop kan rijden dus dat heb ik toen ook maar even geprobeerd!! Haha! Met succes want volgens Shelly hield ik het best lang vol. Ik viel er aan het eind wel mooi vanaf waardoor ik nu een mooie snee heb in mijn teen als aandenken. Hihi! Leuk was het zeker! Voor het avondeten wilde Shelly iets nieuws uitproberen. Ze had een steen van zout gekregen waarop je vlees of groenten gaat kan laten worden door de steen heet te laten worden in de oven. Het werkte verbazingwekkend goed met de eigen geslachte varkensreepjes die we er hadden opgelegd. Ze werden heerlijk mals en zout! Uiteindelijk hebben we pas om half 10 gegeten maar het was een zeer mooie en warme avond!
Zaterdag was het echt te heet om op het land te gaan werken. Anders zou voor zijn verjaardag gaan skydiven en ik ging met Shelly mee naar haar winkeltje om haar een dagje te helpen. De winkel bestaat uit twee gedeelten, ééntje met allemaal olijfolie en olijven en in het andere gedeelte liggen alle zeepjes die Shelly zelf maakt. Het is echt zo'n mooie winkel, heel plattelands en echt! De producten die ze verkopen maken ze allemaal zelf. Lekker dat het er bij de zeepjes ruikt! Ze maakt echt allerlei soorten zeep. Lavendel, pepermunt, citroen, maanzaad, noem het maar op. Bij het winkeltje is een landje waar wat varkens en twee geitjes staan. We begonnen met het voeren van de varkens en het melken van de geiten. De eerste keer melken van een geit! Het was erg leuk om te doen, op een krukje naast de geit. We kregen nog best wel veel melk uit de twee geiten, elk een halve liter. Shelly gebruikt de geitenmelk voor in de zeep. We hebben ook lekker koffie gedronken met verse geitenmelk erin. Smaakt eigenlijk gewoon als normale koeienmelk maar het idee dat je echte verse melk drinkt is geweldig. De rest van de dag heb ik Shelly met allerlei klusjes geholpen. Ik heb een mooie stapel van flessen azijn gemaakt, gedroogde blaadjes van takjes rozemarijn en tea tree afgeritst, olie afgemeten voor in de zeep, beetje schoongemaakt. Oja en omdat het zo vreselijk heet was mochten we het zwembad van de buurman gebruiken. Dus terwijl de winkel open was hebben we twee keer een heerlijke duik in het zwembad genomen. Het was vanwege de hitte niet druk dus het was gelukkig mogelijk. Maar ik moet er ook bij vermelden dat de winkel aan een doorgaande weg ligt van een inimini dorpje met alleen een bezinestation en een supermarktje dus veel klandizie zul je er niet hebben. Aan het eind van de middag kwam Patrick een heel vat vol kokosolie brengen voor de zeep en een varken ophalen. We hadden net het varken op de trailer geladen toen er noodweer uitbarstte. Enorm harde wind en de regen kwam met bakken uit de hemel. Kan ook bijna niet anders na zo'n tropisch warme dag. Dan ben je super blij als het een beetje afkoelt! 'S avonds heb ik lekker pasta voor ons vier gemaakt en daarna was ik bek af!
Zondag moesten we weer vroeg op omdat we voor de tweede keer moesten verhuizen en het huis schoon moesten maken. We wilden voor tien uur klaar zijn want dan zouden er nieuwe gasten kunnen komen. Het probleem was alleen dat er nog gasten in het huis zaten waar wij heen moesten. Toen we even gingen kijken of deze gasten het huis al hadden verlaten kwamen we erachter dat er een halve boom wat omgevallen. Toen zijn we deze maar gaan opruimen. Die middag hebben we ook maar de rest van de boom omgezaagd omdat hij te onstabiel was. Dat was nog een pittige klus voor ons maar Anders was helemaal in zijn nopjes omdat hij met de grote kettingzaag kon werken. Haha! Echt een mannenklus! Ik mocht ook op de kleine zitgrasmaaier de grote voortuin maaien! Dat was zo leuk om te doen. Lekker met het karretje door de tuin crossen. Hij is super wendbaar dus als je het eenmaal door hebt kun je er een soort kunstgrasmaaien van maken! 10 punten voor elke goed uitgevoerde beweging. Ik heb die middag ook nog worteltjes taart gemaakt omdat Marian de volgende dag thuis zou komen en ze jarig was geweest. Das was ook weer een uitdaging en is een beetje anders geworden dan normaal maar hij viel gelukkig erg in de smaak. Ik heb trouwens wortelrasp gebruikt die Shelly over had van het maken van de zeep. Ze had wortelsap gebruikt in de zeep, had nooit verwacht dat je dat in zeep kan stoppen. We vonden het allebei een beetje zonde om weg te gooien, alhoewel het niet echt verspilling is omdat alle etensresten naar de varkens gaan. Ik denk dat ik later ook een varken neem! Gewoon omdat je niks verspilt en je heerlijke vlees ervoor terug krijgt.
Maandag zijn we weer zoals gewoonlijk vroeg op gestaan, ontbeten en olijfbomen gaan snoeien. Vandaag gong het wat sneller omdat er aan veel bomen niets hoefde te gebeuren. Daarna lekker gelunched en toen kwamen eindelijk Marian en Phill weer terug. We hebben lekker gekletst onder het genot van een kopje koffie. We hoefde smiddags niet echt wat te doen en vanwege het niet al te hete weer vond ik het een prima dag om op de fiets de omgeving te gaan verkennen. Shelly had gelukkig een fiets en een helm te leen. Helmen zijn verplicht hier dus ik moest eraan geloven. Het is ook wel den stuk veiliger want auto's zijn niet gewend aan fietsers en rijden nogal hard. Mijn eerste poging om weg te fietsen liep uit in een drama omdat de hond frank achter me aan ging rennen. Wat een shit hond. hij wilde maar niet terug gaan en hij ging achter de auto's aan die met 100 km per uur langs kwamen razen. Ik heb hem flink uitgescholden en moest hem zelfs dat hele stuk terug brengen. Ok, poging twee verliep zonder problemen en het was heerlijk om met muziek in je oren op je fietsje door het landschap te scheuren. Ik ben af en toe afgestapt om wat foto's te maken en heb het winkeltje van Shelly een bezoekje gebracht. Daarna heb ik het advies van de vrouw die op dat moment in de winkel stond opgevolgd en ben naar een wijngaard gegaan om wat wijn te proeven. Dat was erg leuk om te doen. Beetje wijn proeven en kletsen met diegene die de wijn in schonk. Ze waren al begonnen met het plukken van druiven omdat deze sneller gerijpt waren dan normaal vanwege ze hoge temperaturen. Na Margans winery ben ik naar de Alpaca farm gegaan om te vragen of ze nog hulp nodig hadden maar helaas waren ze voorzien. De volgende wijngaard die ik wilde bezoeken was helaas al dicht dus ben ik weer met een flink tempo en goede muziek naar huis gefietst. Echt heerlijk om even hard op de pedalen te trappen, even alles geven wat je in je hebt!
Die avond heeft Marian heerlijk voor ons gekookt, zelf gemaakte kipschnitzel, aardappelpuree en gekookte maïs, broccoli en worteltjes. Zo anders eten de Australiërs hier niet hor maar alles lijkt wel een stuk verser en lekkerder! Ze hebben een pool tafel in hun huis dus heb ik Anders uitgedaagd voor een potje. We zitten allebei een beetje op het zelfde niveau, allebei prof natuurlijk ;), dus het gong gelijk op maar helaas was het geluk aan de zijde van Anders.
Dinsdagochtend weer begonnen met veldwerk, deze keer met muziek en dat werkte super. Keeps you going!! Gelunched. Smiddags weer iets nieuws gedaan! Deze keer heb ik geholpen met het schoonmaken van de motor van een oude Mercedes van de buurvrouw. Anders hobby is het repareren en opknappen van oude auto, motors en boten dus hij was in zijn nopjes. We hadden een before en after foto gemaakt waarop je duidelijk het verschil kon je zien. De buurvrouw Betty was zeer tevreden en we mochten als beloning een verfrissende duik in het zwembad nemen. Nou zit ik lekker op het terras in mijn bikini in de zon! Wat een mooi leven heb ik toch.
Ik zit er trouwens serieus over na te denken of ik een auto zal kopen of niet. Het is zo handig met al die afstanden hier. Als je bijvoorbeeld even naar de supermarkt wil moet je 30 km verderop naar het volgende dorp. Het volgende is dat de treinrails zo goed als op houdt in de regio waar ik nu ben dus dan zou ik met de bus moeten gaan reizen en dat is just a pain in the ass. Je bent dan zo afhankelijk van de bustijden en als wooffer ga je vaak naar plekken die eigenlijk vrij afgelegen liggen. Een auto zou dus de ideale oplossing zijn. Hmm.. Terwijl ik dit schrijf heb ik mijn besluit eigenlijk al genomen. Ik ga een autootje kopen. Ik heb al een mooie Volvo station wagen gezien voor niet al teveel geld maar daarvoor moet ik terug naar Sydney.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beau

Welkom op mijn blog! Hier hou ik iedereen die daar belasting voor heeft op de hoogte van mijn aankomende avonturen! Veel lees plezier!

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 148
Totaal aantal bezoekers 17471

Voorgaande reizen:

05 April 2013 - 05 Oktober 2013

Love all around the globe

08 Januari 2013 - 08 Januari 2013

Als WWOOFfer door Aussie

08 Oktober 2012 - 31 December 2012

Aupair in Australië

Landen bezocht: