New world, new challenges, still baking ;) - Reisverslag uit Hundested, Denemarken van Beau Challa - WaarBenJij.nu New world, new challenges, still baking ;) - Reisverslag uit Hundested, Denemarken van Beau Challa - WaarBenJij.nu

New world, new challenges, still baking ;)

Door: Beau

Blijf op de hoogte en volg Beau

13 April 2013 | Denemarken, Hundested

De volgende dag woensdag 3 april moesten we natuurlijk een bezoekje brengen aan de caravan. Het plan was om dat op de fiets te doen maar mijn achterband bleek zijn lucht niet binnen willen houden en het zadel van Anders bleek zijn eigen leven te leiden dus moesten we wel met de auto. Geen hele erge straf want het was nog steeds erg koud. Anders liet me eerst Lynæs zien, dat is de naam van de haven. Overal lagen kleine en grote boten met smart te wachten totdat ze te water worden gelaten. We klommen wat hogerop voor een erg mooi uitzicht over de nog met ijs bedekte haven. In een paar weken tijd kunnen we ook de boot van Anders gaan uitproberen maar eerst hebben we een paar graden meer nodig. De caravan staat naast het huis en supermarkt van Thomas en zijn familie. Zijn zoons runnen de surfshop dat ook een gedeelte vormt van het gebouw. Deze zomer gaat Anders voor het eerst samen met hun kitesurf les geven. Ze hebben de perfecte plek om te kiten omdat er een groot ondiep stuk zee voor hun deur ligt. Ideaal voor beginners. Zodra het weer beter wordt openen ze de shop en kan het kitesurf seizoen beginnen.
Nu is alles nog zo kaal maar wanneer alle blaadjes aan de bomen komen wordt de caravan omringt door groen. Een erg gezellig plekje als je het mij vraagt. Van binnen ziet de caravan er toppie uit, geen high tech maar gewoon alles wat je nodig hebt. Ik zie ons daar al 's avonds met een wijntje zitten, genietend van de zonsondergang. Na de grote caravan inspectie zijn de door gereden naar Frederiksværk. Een plaatsje op 10 minuten afstand. We waren op zoek naar een extra broek, een paar warme wanten en sokken voor mij. Met het inpakken van mijn backpack had ik geen rekening gehouden met temperaturen onder 20 graden. Frederiksværk heeft een gezellig winkelstraatje alhoewel het nu tamelijk rustig was. Sokken, wanten en een lekkere lunch hadden we inmiddels al in the pocket maar voor de broek zijn we naar de volgende grote plaats gereden; Hillrød. Een stuk groter en drukker. Het eerste wat Anders me liet zien is den schitterend groot kasteel omringt door een grote vijver. Dit was totaal niet wat ik hier had verwacht. Na ook mijn broek en sloffen te hebben gescoord zijn we weer terug naar Hundested gereden waar inmiddels ook de moeder van Anders was gearriveerd ( het lijkt wel een soapserie ;). De communicatie in engels was een beetje moeilijker maar met af en toe wat hulp van Anders en zijn vader kwamen we een aardig eind. Na Anders zijn lievelingseten, speklapjes uit de oven, aardappels en peterseliesaus zijn we naar Katrine en Niels gegaan. Een super aardig stel wat sinds kort hun eigen huis heeft in Hundested. We hebben gezellig een kop thee gedronken en lekker gekletst. Gelukkig voor mij konden ze aardig goed engels. Katrine en ik hebben meteen geregeld dat ik zaterdag met haar naar Kopenhagen zou gaan om wat van de stad te zien. Anders is dit weekend naar een tweedaagse kitesurf cursus om te leren hoe je moet les geven dus moet ik mezelf even zien te vermaken.

Donderdag was niet zo'n spectaculaire dag. We zijn 's middags naar de opa van Anders gegaan die bijna om de hoek woont. Hij woont in een huis dat helemaal overgenomen is door klimop. Vanbinnen is het knus en wat donker en er hangt een geur van pijptabak. Ik wordt hartelijk ontvangen en tot mijn verrassing kan Jørgen een aardig woordje Engels spreken. Ik krijg een glas 7up wat blijkbaar het standaard drankje is wat Anders altijd drinkt als hij bij zijn opa is. Ik voel me gelijk op mijn gemak bij morfar, deens voor de vader van zijn moeder. Zoiets zouden ze in Nederland ook moeten invoeren, is toch veel makkelijker!
Na het avondeten zijn we naar Jeppe gegaan voor een paar laatste tips voor de kitesurf cursus waar Anders aan mee ging doen. Het was ijskoud buiten dus ze hebben snel alles doorgenomen waarna we een warme kop thee zijn gaan drinken. Na jeppe zijn we doorgereden naar Cristian en zijn ouders. We werden gelijk uitgenodigd voor een kop thee en we hebben de hele avond gezellig lopen kletsen. Gelukkig konden ze prima Engels wat een gesprek toch wel veel makkelijker.

Vrijdag zijn we naar de bibliotheek gegaan om een paar boeken te lenen om deens te leren. Ze bleken een aardig aantal boeken te hebben dus kan ik mij helemaal op de deense taal uitleven! Het lenen van boeken is gratis als je een bepaald pasje hebt dat goed is voor allemaal gemeentelijke zaken. De zon scheen vandaag volop dus ben ik smiddags lekker in de zon gaan zitten terwijl Anders in de schuur bezig was aan zijn motor. Prima dag.

Zaterdag zijn Katrine en ik met de trein naar Kopenhagen gegaan. Na een rit van twee uur vanwege werkzaamheden aan het spoor kwamen we in hartje Kopenhagen aan. De rit leek helemaal zo lang niet want we hebben de hele weg lekker gekletst en dan gaat de tijd snel. Katrine wilde me wat highlightes van de stad laten zien dus zijn we eerst naar de 'Ronde Toren' gegaan waarvan je een goed uitzicht hebt over de hele stad. Er zijn geen trappen in de toren maar een opgaande vlakke weg. Vanaf de top heb je inderdaad een erg goed uitzicht en je kan zelfs Zweden zien liggen. Door de grote winkelstraten zijn we naar het Parlemtentshuis gelopen. Op de weg ernaartoe zijn we eerst lekker gaan lunchen en hebben we ons even laten gaan in een super toffe winkel. Een soort Ikea maar dan met zoveel meer. Na deze tussenstop zijn we weer op de toeristische toer gegaan. Eerst het Parlemtentshuis. Daaraan grenzend ligt Tivoli, een fantastisch oud attractiepark midden in het centrum van Kopenhagen. Natuurlijk zijn de attracties veranderd in de tijd maar het heeft nog steeds de uitstraling van vroeger. Aan de overkant daarvan ligt een groot rond theater en daar tegenover ligt weer een ander gaaf, funky gebouw. Een grote bioscoop gehuld in de meest fantastische kleuren. We hebben na ons eerste gedeelte de trein en de metro genomen naar de 'Nye Havn'. We miste trouwens de eerste metro omdat we vanwege de drukte niet op tijd door de deuren kwamen dus moesten wel 5 minuten wachten tot de volgende wachten. Ach ja er zijn we ergere dingen op de wereld ;). We moesten eerst even onze weg vinden maar na onze mobiel te hebben geraadpleegd kwamen we bij de haven aan. Wauw!! Wat een mooi plaatje met de boten in de haven, de gekleurde gebouwen langs het water en de terrasjes vol met mensen. A-MA-ZING! We moesten natuurlijk ook de little mermaid zien maar dat was een grotere opgave dan we dachten. Op de weg ernaartoe kwamen we heel toevallig langs het huis van de koningin waar wachters met hoge hoeden de wacht liepen. Erg gaaf om te zien. We zijn verder gelopen op ons gevoel vetrouwend. Helaas liepen we de eerste keer verkeerd maar bij de tweede poging hadden we haar gevonden. Natuurlijk moest ik ermee op de foto. We vonden daarna dat het wel genoeg was geweest voor vandaag dus namen we de trein weer terug naar huis. Onderweg hebben we mijn Deens geoefend. Ik was uitgenodigd om bij hun thuis te komen eten samen met twee vrienden, Maria en Cristian, dus hadden we een gezellige avond met een paar wijntjes.

Zondag koud opgeruimd gefietst precies op tijd voor sneeuwbui
Maandag begonnen met boot zomerklaar maken
Dinsdag Anders verder gegaan met de boot. Ik sochtends twee uur deens geleerd. Bezoek van Johan
Smiddags naar Kopenhagen om naar een auto te kijken range rover, bleek rijp voor sloop te zijn.

Quiet a big change!
Woensdag, Ik ben nu een week in Hundested, Denemarken. Wat een verandering. Het is ijskoud en zo rustig in vergelijking met Broke. Geen mensen om je heen het grootste gedeelte van de dag. Hier moet je drukte opzoeken in tegenstelling tot Riverflats waar ik vaak rust te kort kwam. Twee totaal verschillende werelden zie zich op het exact zelfde moment afspelen. In een paar weken tijd, zodra het weer beter wordt zal ook Hundested weer opleven door de toeristen die het dorp bezoeken maar nu is het ijzig stil. Na een week begint het toch wat moeilijker te worden dan ik in het begin had gedacht. De taalbarriere is nog wel het meest waar ik mee vecht. Ik wil graag met mensen kletsen, wil ze dingen vragen en wil ze kunnen verstaan maar op dit moment weet ik alleen nog maar woordjes uit de zinnen op te pikken en te kijken alsof ik het begrijp. Deens lezen vormt geen groot probleem omdat ik met mijn kennis van Duits, Engels en Nederlands best wel een eind kom met het ontcijferen van de zinnen maar spreken en luisteren is een heel ander verhaal. De Denen praten ten eerste erg snel en spreken een groot deel van de letters niet uit of met een andere nadruk. Je kan je misschien wel voorstellen dat het klinkt als één grote woordenbrei. Ik ben op dit moment elke dag een paar uur deens aan het leren omdat ik het zo snel mogelijk onder de knie wil krijgen. Ik wil kunnen communiceren!! Ik weet dat er nog maar een week voorbij is en dat ik het wat tijd moet gunnen maar voor mij kan het niet snel genoeg gaan. Een tweede berg die ik moet beklimmen is het feit dat ik compleet nieuw ben hier. Anders heeft zijn dingen die hij kan doen en wat hem bezig houdt en nu heeft hij mij er ook nog bij. En niet een beetje maar meteen helemaal, full-time. Dat zou anders geweest zijn als hij een deens meisje uit Hundested had ontmoet. Dat moet voor hem ook lastig zijn als opeens je vriendin bij inwoont van de één op de andere dag. Quiet a big change! Voor hem en voor mij. Ik ben er van overtuigd dat het helemaal goed gaat komen en zoals je wel vaker hoort; al het begin is moeilijk. Maar ik wil dat dit gaat werken met de grootste wil van de wereld!

Koekjes gebakken, naar opa van Anders gebracht en savonds op bezoek gegaan bij Niels en Katrine

Donderdag zijn we op bezoek gegaan bij Greta en Kaj. Het is geen familie maar ze hebben op de moeder van Anders gepast toen ze nog een baby'tje was voordat ze werd geadopteerd. Na die tijd hebben ze altijd goed contact gehouden dus het is een soort opa en oma voor Anders. Anders had me al gewaarschuwd dat ze geen enkel woord Engels konden spreken dus werd ik in het diepe gegooid. Ik moet eerlijk bekennen dat het nogal moeilijk was. Ik wist waar ze over spraken maar mezelf in het gesprek mengen was geen mogelijkheid. Frustratie!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Beau

Welkom op mijn blog! Hier hou ik iedereen die daar belasting voor heeft op de hoogte van mijn aankomende avonturen! Veel lees plezier!

Actief sinds 02 Okt. 2012
Verslag gelezen: 320
Totaal aantal bezoekers 17480

Voorgaande reizen:

05 April 2013 - 05 Oktober 2013

Love all around the globe

08 Januari 2013 - 08 Januari 2013

Als WWOOFfer door Aussie

08 Oktober 2012 - 31 December 2012

Aupair in Australië

Landen bezocht: